Wat is formatief handelen in het kort?
Bij formatief handelen gaat het niet om toetsen, maar om doorlopend zicht op de vorderingen in het leerproces van elke leerling. Niet alleen de leraar, maar ook de leerling weet beter waar hij staat, en welke weg hij nog af te leggen heeft. Er wordt tussentijds regelmatig gecontroleerd of de leerlingen voldoen aan de huidige leerdoelen. Op die manier kan de leerling zijn koers bijsturen, om aan het einde van een periode klaar te zijn voor de (summatieve, dus voor een cijfer tellende) eindtoets. Hiermee wordt de leerling dus weer actief eigenaar van zijn leerproces en is de druk voor de toetsen minder hoog, omdat hij zich beter doorlopend heeft voorbereid.
Dit klinkt natuurlijk prachtig, maar hoe breng je dat in de praktijk? Onze werkgroep is op dit moment druk bezig om die vraag te beantwoorden. Het afgelopen half jaar hebben wij onder meer een uitgebreide training gehad van Flemming van de Graaf, expert op het gebied van formatief handelen bij Toetsrevolutie. Hij legde ons haarfijn uit wat wel en wat juist níét te doen in het formatieve proces. Activerende opdrachten maken, elke leerling aan het denken zetten. Ook gingen we naar een werkconferentie, waar verschillende workshops werden gevolgd rondom dit thema. Samen ontwikkelen we nu formatieve lessen, die we ook bij elkaar zullen observeren. Op die manier maken we ons het formatieve proces eigen en leren we van elkaar. Uiteindelijk zullen we deze technieken dan in al onze lessen kunnen gaan gebruiken en ook onze collega’s buiten de werkgroep helpen om dit in te zetten.