7.1 Structuurgroepen
In dit gedragsarrangement gaat het om een onderwijsaanbod vanuit de samenwerking tussen het Voortgezet Onderwijs op Walcheren (Scheldemond College, Nehalennia SSG en CSW) en Ozeo (Speciaal Onderwijs) voor leerlingen met internaliserende, voornamelijk kind eigen problematiek (autisme, angstig, depressief en/of teruggetrokken gedrag,leerproblematiek, schoolweigering) en die onderwijs volgen op vmbo-niveau. Door deze problematiek worden ze belemmerd in de persoonlijkheidsontwikkeling, de ontwikkeling van het gedrag en het onderwijsperspectief. Onder internaliserende problematiek verstaan we: ‘Gedrag dat naar binnen is gericht, zoals terugtrekken, eenzaamheid, angst en depressie.Deze gedragingen zijn voornamelijk nadelig voor de persoon zelf’. Deze leerlingen zijn om die reden (tijdelijk) aangewezen op een onderwijsaanbod in zogenaamde structuurgroepen, dat plaatsvindt op de locatie CSW Toorop aan de Generaal Eisenhowerlaan in Middelburg.
Het onderwijs in de structuurgroepen is vergaand aangepast aan de onderwijsbehoeften van de doelgroep en van individuele leerlingen, zowel op het gebied van het gedrag als van de leerontwikkeling. Binnen de structuurgroepen wordt voorzien in de drie belangrijke basisbehoeften voor alle leerlingen: competentie, relatie en autonomie. De autonomie van de leerling wordt gerespecteerd en versterkt. De zelfstandigheid van de leerling wordtgestimuleerd en de leerling wordt begeleid in het nemen van verantwoordelijkheid voor zijn of haar eigen leerproces. Het onderwijs is gebaseerd op een goede, effectieve relatie tussen leerkrachten en leerlingen en tussen leerlingen onderling. Het is van het grootste belang dat elke leerling zich fysiek en mentaal veilig kan voelen.
In overleg met ouders/verzorgers wordt per leerling bekeken of hij/zij in aanmerking komtvoor plaatsing binnen het arrangement. De aanmelding van nieuwe leerlingen verloopt via de vo-school en het Onderwijsloket. Er moet een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) ingevuld worden door de ondersteuningscoördinator van de stamschool of de basisschool.
Op deze wijze krijgen de leerlingen met internaliserende problematiek onderwijs op maat, dat gegeven wordt door medewerkers met expertise voor deze doelgroep.